معرفی دین کنفوسیوس

1-قانون تاریخ، شوکینگ یا شوچینگ مروری بر تاریخ چین

کتاب شوچینگ؛ شامل گزارش هاى تاریخى کنفوسیوس از دودمان هاى باستانى چین است که به یکصد سند مى رسد. دوره‌ی زمانى این اسناد به سال هاى قرن بیست و چهارم قبل از میلاد تا قرن هشتم قبل از میلاد مربوط است. علت جمع آورى این اسناد توسط کنفوسیوس این بود تا شاگردان درباره علت هاى برخاستن و از میان رفتن دودمان‌ها از حقایق آگاه شوند. از یکصد سندى که او تدوین کرد، تنها بیست و هشت تاى آن‌ها اکنون در کتاب تاریخ مانده اند...

2- "قانون شاعری، شی کینگ"(شی چینگ): یک جنگ دینی و دنیوی

"شی چینگ "یا کتاب شعر یا کتاب سرودها، مجموعه اى از شعرهاى رایج در میان مردم است که در پانصد سال میان آغاز دودمان "جو" (قرن دوازدهم ق. م) و دوره‌ی بهار و پاییز (قرن هشتم یا ششم ق. م) نوشته شده اند. کنفوسیوس 305 شعر از میان بیش از 3000 قطعه شعر دستچین کرد و آن‌ها را تحت چهار عنوان دسته بندى کرد:

الف؛ اشعاری درباره‌ی همبستگى میان زن و مرد

ب؛ اشعار درست پندار کوچک تر، براى جشن هاى معمولى

ج؛ شعرهاى درست پندار بزرگ تر، براى جشن هاى دولتى

د؛ شعرهاى قربانى براى رقص هاى معبد و نمایش های عمومى.

این قطعه‌ها تعلیم بنیادى کنفوسیوس را که با شعر به شاگردانش مى آموخت، در برداشتند.

3- قانون تغییرات، آی کینگ (یى چینگ): نظام غیبگویی (فالگیری)

محتواى کتاب "یى چینگ" یک دستگاه خیالى فلسفه است که بر بنیاد هشت سه خطى نهاده شده است. این هشت سه خطى، ساخته ترکیب‌ها یا آرایش هاى سه گانه یک خط پیوسته و یک خط بریده است که یکى از آن‌ها لزوما دوباره آورده مى شود، تا یک سه خطى ساخته شود. گفته شده است که این هشت سه خطى از زمان شهریارى فوشى (2852 ق. م) به وسیله نشانه هاى اسرارآمیزى بر پشت سنگ پدید آمده است. بنابر کتاب "تغییرات"، جهان از" یین و یانگ" ساخته شده است. خط پیوسته نماینده‌ی "یانگ" است و خط بریده نماینده‌ی "یین". این‌ها همان نیروهاى دوگانه طبیعت اند. یانگ نر و یین ماده است. پس این دو، آسمان و زمین، خورشید و ماه، روشنى و تاریکى، زندگانى و مرگند. کنفوسیوس به این سه خطى‌ها ده بال افزود و در نتیجه هشت سه خطى را به شصت و چهار شش خطى گسترش داد. فرض مى شد که هر شش خطى نماینده‌ی رمزى یک یا بیش از یک نمود جهان، خواه طبیعى خواه انسانى، است. براى نمونه: شش خطى" یه" از ترکیب یک سه خطى به معناى باد، چوپ و نفوذ کردن و یک سه خطى به معناى تندر، حرکت و رشد ساخته شده است. پس، شش خطى یه، از بالا رمز نفوذ چوب و از پایین رمز رشد را نشان مى دهد.

 

4- کتاب آیین ها،" لی کی"(لى چى): گزیده ای از آداب معاشرت

کتاب لى چى یا آیین‌ها نمودار صورت کردار اجتماعى؛ دودمان هاى شاهى و مردم چین باستان است.

5- کتاب بهار و پاییز [سالنامه بهار و پاییز]، "چون چیو": تاریخ محلی ایالت لو

کتاب "چون چیو" یک گزارش گاهشمارى پیشامدهاى مهم ایالت لو است از نخستین سال پادشاهى یین شاه (722 ق. م) تا چهاردهمین سال پادشاهى آى شاه (481 ق. م). نام این سالنامه (بهار و پاییز) از این سنت کهن گرفته شده است که بنابر آن، پیش از هر فهرستى که آن پیشامد خاص در آن رخ داده بود، سال، ماه، روز و فصل آن آورده مى شد. سالنامه از بهار آغاز مى شود و سپس تابستان و پاییز و زمستان را در بر مى گیرد... . این کتاب به یک یادداشت روزانه مى ماند که در آن همه‌ی ی پیشامدها، چه بزرگ و چه کوچک، چون دانه هاى تسبیح به یک رشته روزها کشیده شده اند. کنفوسیوس همه‌ی بدى ها، عیب‌ها و هرزگى هاى آن زمان را بى آن که در آن دست ببردگزارش مى دهد، و در نتیجه گیرى هایش، هیچ از ستایش یا سرزنش دریغ نمى کند. همین داورى ها، فلسفه‌ی تاریخ او را آشکار مى کند، و همچنان که انتظار مى رود، این فلسفه‌ی تاریخی آموزنده است. مایه بنیادى سالنامه برپاداشتن هنجارهاى حکومت نیک، بازگرداندن فرمانروایان غاصب به جاهاى خاصشان و محکوم کردن وزیران بدرفتار است، تا از علت صلح و یگانگى جهانى هواخواهى شود. از این گذشته، چون سالنامه بهار و پاییز یک مجموعه پیشامدهاست، دستور علم سیاست چین است. در فهرست دیگری، کتاب "هسیائوکینگ" یا تقوای فرزندی که بیان خاصی از فضیلت فرزندی است نیز بر پنچ کتاب فوق اضافه شده است.

;