معرفی دین بودایی

نکته قابل توجه در آیین بودا مسأله‌ی نیرواناست که هدف مهم و اصلی در این آیین رسیدن به آن حالت است. برخی آن حالت را آزادی مطلق معرفی نموده و گفته اندکه انسان پس از مهار فعالیت غرایز حیوانی و چشم پوشی از لذایذ به آن می‌رسد که در اصطلاح صوفیه به آن "فنا "گفته می‌شود. البته از دیدگاه آیین بودایی این حالت به آن معنا نیست که سالک به این مرحله به شعاع الهی برسد. برخیمی‌گویند: که «نیروانا» که مقصود اصلی بوداییان است به معانی" فعال مایشاء" به عنوان مرتبت سرمدی، ثابت و لایتغیر، فاسد ناشدنی و انحطاط ناپذیر، ساکن و بدون جنبش است و در محدوده‌ی زمان جای نمی گیرد؛ پس نامیراست، به دنیا نیامده و شدن در آن راهی ندارد، علاوه بر همه‌ی این‌ها نیروانا ویژگی های دیگری نیز دارد. که عبارتست از قدرت، برکت، و شادمانی، امنیت، پناهگاه راستین و مکانی امن، نیروانا حقیقت راستین و واقعیت اعلی است، نیروانا عین خیر است هدف متعالی است واحد است و تنها کمال ممکن و دست یافتنی است، دین بودایی تجسم یافته‌ی نیرواناست و این همان جنبه از آیین بوداست که شدیداً رنگ مذهبی دارد.

آن چه بوداییان راجع به «نیروانا» بیان داشته اند و از او توصیف کرده اند تقریبا شبیه به اوصاف خداوندی است که ادیان توحیدی در مورد خالق و آفریننده‌ی جهان بیان می‌کنند و اگر چنین است می‌توان گفت که آیین بودا خداوند را قبول دارد و لکن نسبت به آن مانند ادیان دیگر توجه نشده است. چون این آیین و مسلک بیش از آن که به یک دین شباهت داشته است به یک فلسفه شبیه است. ولی پیروان اوبه تدریج آیین او را به صورت یک آیین مذهبی درآوردند و خود او را که منکر عبادت و پرستش خدایان بود تا حد یک معبود بالا بردند و معابد ساختند و مجسمه بودا را در معابر برپا کردند و گفته های او را پس از خودش گرد آوردند».

;