دین هندویی فلسفی: اوپانیشادها (800 تا 600 سال پیش از میلاد مسیح)
تمایل به سمتِ تأملات فلسفی همواره یکی از ویژگیهای مردم هند بوده است.
اوپانیشادها بیانگر نوع جدیدی از تفکر دینی هستند که محور آن در مفهوم «برهما»[14]قرار دارد. در متون مقدس وداها و برهماناها کلمه برهما به معنی «نیایش» و یا «زمزمة مقدس» و یا «دانش مقدس» بوده است. اما در م تن اوپانیشادها از آن برای مشخص کردن یک ذات متعال استفاده میشود. در این متون خدایان ودایی به گونهای عرضه شدهاند که گویی اصلاً از برهما خبر نداشتهاند (هیوم، سیزده اوپانیشاد اصلی، صص 9 ـ 337).
تمام خدایان ودایی و در حقیقت همه اشیاء و پدیدهها را باید به عنوان جلوهها و مظاهر یک قدرت واحد که در قلب عالم وجود دارد بدانیم. در زبان دین سنتی آن را میتوان قدرت نیایش (برهما) نامید. اما از لحاظ فلسفی این برهما را باید به عنوان وجودی مطلق، نامحدود، ابدی، حاضر مطلق، غیرشخصی [فاقد تشخّص]، غیرقابل توصیف، و غیرمذکّر یا مونّث تفسیر کرد. همچنین آن را روح (آتمن)[15]، روحی جهانی که ارواح فردی به آن خواهند پیوست، نیز میتوان نامگذاری کرد.
از آنجایی که برهما، روح عالم یا حقیقت نهایی، از تمام تمایزات خوب و بد و درست و غلط متعالیتر است، لذا کسی که بهوسیلة تأدیب و ریاضتهای خاص روحانی و نفسانی به درجة وحدت با آن هستی متعالِ روشن و زلال، فوق طبیعی غیرقابل ادراک و فاقد تشخّص میرسد نیز به همان صورت از همه تمایزات اخلاقی فراتر میرود (سیزده اوپانیشاد اصلی، صص 136، 144 ـ 143، 169، 277 ـ 276، 300 ـ 299).
;