دین هندویی کاهنان: دین برهماناها[12] (سالهای 1000 تا 800 پیش از میلاد مسیح)
اولین جنگ بزرگ هندوها، به هنگام تهاجم اولیه به سرزمین هند، با نیایشها و قربانیهای شخصی فراوانی همراه بود. این جریان قربانی کردن، به یک صورت ظاهری مورد تأکید قرار داشت. تفسیر خاصی که از توفیقات اولیه نظامی و مذهبی به عمل میآمد به سختتر شدن آشکار دین منجر شد. دین ساده ودایی در این دوره از تاریخ دین هندویی به صورت یک نظام سلطة سخت، آداب چشمگیر دینی، هدایای گوناگون مادی و حتی قربانی حیوانات توأم با خون و خونریزی درآمد، که البته بهطور کامل تحت کنترل روحانیون برهمن بود.
از آنجایی که انجام این قربانی بهدست روحانیونی که برای این کار بهخدمت گرفته شده بودند مهمترین عمل عبادی این دین قلمداد میشد، خدایان قدیمی وداها کمکم بیاهمیتتر شدند. بعدها اعلام شد که آن خدایان فناپذیر بوده و اکنون از طریق آیین قربانی، به درجة فناناپذیری و خلود رسیدهاند (کتب مقدس شرق، جلد 43، صص 7ـ 356). در حقیقت، راهبهای برهمن که مراسم و آداب قربانی کردن را میدانستند، به مرتبهای برابر با درجة خدایان ارتقا یافتند. در هیچ کتاب مقدس دیگر دنیا این ادعا یافت نمیشود که نجات و رستگاری یک فرد بستگی به پرداخت وجوه مقرر به روحانیون مأمور اجرای مراسم [قربانی] دارد، ادعایی که در آثار مربوط به راهبان دین هندویی مکتوب شده است.
به هرحال، دین خاصی که در برهماناها به وجود آمد نوعی تقدسگرایی[13] بود. این تفکر خاص، در خلال 2700 سالی که از عمر دین هندویی میگذرد جایگاه دایمی خود را حفظ کرده است. بنابر تعالیم برهماناها، نجات و رستگاری عمدتاً از طریق قربانی کردن به دست روحانیون برهمن کسب میشود.
;