دين و جامعه: گذشته و حال

بازدید : 778 - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
دين و جامعه: گذشته و حال
عنوان دين و جامعه: گذشته و حال
نویسنده دكتر عبدالرحيم گواهي
خلاصه مقاله در این مقاله می خوانید : محمد اقبال لاهوري، فيلسوف، متفكر، شاعر و عارف اسلامي نيز در تعريف دين مي‌گويد: چيست دين برخاستن از روي خاك تا كه آگه گردد از خود جان پاك ليكن در تعريف جامعه تا اين اندازه چندگانگي و ابهام وجود ندارد و جز برداشته شدن حدود و ثغور فيزيكي،‌ مادي، و جغرافيايي جامعه،‌ به نحوي كه بعداً بدان اشاره خواهيم كرد، تفاوت چنداني در تعريف اين مفهوم در دوران جديد به‌وجود نيامده است.

در این مقاله می خوانید : 

محمد اقبال لاهوري، فيلسوف، متفكر، شاعر و عارف اسلامي نيز در تعريف دين مي‌گويد:
     چيست دين برخاستن از روي خاك          تا كه آگه گردد از خود جان پاك
ليكن در تعريف جامعه تا اين اندازه چندگانگي و ابهام وجود ندارد و جز برداشته شدن حدود و ثغور فيزيكي،‌ مادي، و جغرافيايي جامعه،‌ به نحوي كه بعداً بدان اشاره خواهيم كرد، تفاوت چنداني در تعريف اين مفهوم در دوران جديد به‌وجود نيامده است.
دين: گذشته و حال
امروزه معنا و مفهوم و نقش و عملكرد دين نيازمند بازنگري جدي و بازخواني از روي منابع اصلي و سخنان آباء دين مي‌باشد. مي‌توان گفت كه دين حداقل متكفل ده مقصود و هدف اصلي زير بوده است:
1. استعلاي روحي و معنوي بشر    2. ارائة راه مستقيم به‌سوي خداوند
3. آگاه ساختن انسان از ارزش‌هاي الهي    4. تبليغ و ترويج محبت و مودت و كمك به همنوع
5. اشعار بشر از حيات اخروي    6. حفظ منابع طبيعي و محيط زيست انساني بشر
7. ايجاد صلح و دوستي و همزيستي    8. تأمين سعادت دنيوي و اخروي انسان‌
9. برقراري مساوات و عدالت    10. تعليم و تزكيه انسان‌ با كتاب و حكمت
  جامعه: گذشته و حال
در گذشته، جوامع بشري تا حدود زيادي داراي ويژگي‌هاي زير بوده‌اند:
1. مرزهاي جغرافيايي بسته    2. فقر و جهل علمي
3. گذشته گرایی    4. تعصب دینی
5. درونگرایی    6. انحصار گرايي
7. حكومت فردي مبتني بر زور    8. استبداد و غير‌دموكراتيك
9. اهل تخاصم دروني و بيروني       10. جامعه بسته  
در‌حالي‌كه امروزه جوامع بشري به‌تدريج از اوصافي متضاد با ويژگي‌هاي پيشين برخوردار شده و مي‌شوند؛ اوصافي از قبيل:
1. مرزهاي باز جغرافيايي    2. برخورداری از رفاه و غناي علمي
3. آينده‌گرایی    4. آزاد‌اندیشی و تکثر دینی
5. برونگرایی    6. لیبرالیسم و چند صدایی
    
7. حكومت جمعي مبتني بر قانون        8. غير استبدادي و دموكراتيك
9. اهل تفاهم دروني و بيروني       10. جامعه باز


جمع‌بندي و نتيجه‌گيري
امروزه جوامع بشري در دنياي جديدي از تفكرات و تعاملات و انتظارات درون‌ديني و برون‌‌ديني سير مي‌كنند كه قرائت‌هاي موجود از دين و متون كلاسيك ديني،‌ به‌نحو جامد و بستة قديمي، به‌هيچ‌وجه پاسخگوي همة نيازها و مطالبات آنها نيست و لذا براي حفظ امر دين و دينداري بيش از هر زمان ديگري نيازمند دركي درست، عقلاني، و جديد از دين و دينداري مي‌باشيم كه با زبان،‌ منطق، و بيان نسل جديد سازگار و همراه افتد و به‌جاي زيان‌هاي برشمرده در فوق، همگان را سود رسانده به‌سوي ترقي و رفاه و سعادت و تعالي بهتر و بيشتر رهنمون شود. بي‌ترديد اين زبان و بيان جديد بايد باورهاي جديد، آرمان‌هاي جديد، رويكردهاي جديد، و پارادايم‌هاي جديد نسل امروز و فرداي جوامع نوين بشري را مد‌نظر قرار داده و به‌صورتي بس عقلگرا، منطقي، آينده‌نگر، تكثر‌گرا، و از همه مهمتر و بالاتر آزاد،‌ دموكراتيك، همگان شمول، و مبتني‌بر تساهل و تسامح و درنتيجه تفاهم و تعامل ديني، چهره‌اي از دين و دينداري ارائه دهد كه همگان را معقول و مطلوب افتد و سرچشمة وحدت و همدلي و همراهي ابناء بشر قرار گيرد.