شاخصه های وجودی پیامبر اکرم

بازدید : 88 - ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - اخبار مرکز پژوهش ادیان جهان
 شاخصه های وجودی پیامبر اکرم
دکترعبدالرحیم گواهی درجلسه ای به مناسبت میلاد انسان کامل حضرت ختمی مرتبت پیامبر گران قدر اسلام سخنانی ایراد فرمودند که ذیلا فرازهایی از سخنان ایشان را در خصوص شاخصه های وجودی پیامبر اکرم را از نظر می گذرانیم.

دکترعبدالرحیم گواهی درجلسه‌‌ای به مناسبت میلاد انسان کامل حضرت ختمی مرتبت پیامبرگران قدر اسلام سخنانی ایراد فرمودند که ذیلا فرازهایی از سخنان ایشان در خصوص شاخصه‌های وجودی پیامبر را از نظر می‌گذرانیم. دکتر گواهی ابتدا به این نکته اشاره کردند که اگر پیامبر در عصر جاهلیت آمدند، ما هم اکنون در عصری هستیم که ده برابر آن زمان جاهلیت در آن موج می‌زند.

ایشان گفتند :جاهلیت صدر اسلام از نوع فقر، بی‌سوادی مطلق و شرک بود.

اما جاهلیت امروز جوامع بشری عبارتند از:

1ـ از بین بردن محیط زیست

2ـ از بین بردن منابع و جنگل‌ها

3ـ از بین بردن لایه ازن

4ـ تولید سلاح‌های اتمی، شیمیایی و میکربی

هم چنین امروزه در قدرت‌مندترین کشور جهان یکی از فاسدترین افراد رئیس است. (ترامپ)

ریاست مرکز پژوهش ادیان جهان در ادامه ذکر کردند که در جاهلیت صدر اسلام بت پرستی و شرک بود، ولی در جاهلیت امروز مکتب‌ها درست کرده‌اند به اسم سکولاریزم، ساینتیسم، فیزیکالیسم، ناتورالیسم و غیره.

دکتر گواهی در ادامه سخنانش در باب مقام پیامبر به بیتی از سعدی علیه الرحمه اشاره کردند که می‌گوید:

  ﺑﻠﻎ ﺍﻟﻌﻠﯽ ﺑﮑﻤﺎﻟﻪ ﮐﺸﻒ ﺍﻟﺪﺟﯽ ﺑﺠﻤﺎﻟﻪ          ﺣﺴﻨﺖ ﺟﻤﯿﻊ ﺧﺼﺎﻟﻪ، صلوا علیه و آله

ایشان در توضیح این بیت گفتند:

ما پیامبری داریم که بلوغ بلندای انسان و جهان در کمال اوست. پیامبری که تاریکی عصرها در همه زمان‌ها را با نور خویش روشن کرده است.

 

ایشان اعلام داشتند که پیامبر ما یک پیام آور است، ما با یک پیام آور روبرو هستیم. پیام آوری که دارای دو صفت محمد و احمد می باشد.

احد وقتی موجود می‌شود، می‌شود احمد.

محمد هم از حمد است. حمد برای خداست. حمد وقتی موجودیت پیدا می‌کند می‌شود محمد.

«این فاصله خدا با احمد و محمد است که این قدر نزدیک است.»

دکتر گواهی در ادامه تصریح داشتندکه: خداوند در قرآن درباره پیامبر می‌فرماید: «انَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ»

ایشان همچنین یادآور شدند که خداوند در قرآن اسم تمامی پیامبران را با "یا" (ای...) آورده: مثلاً یا ابراهیم، یا ادریس، اما وقتی با پیامبرخاتم کار دارد و می‌خواهد ایشان را خطاب کند می‌فرماید: "یا ایُّها النَّبی، یا ایُّها الرَّسول" که در واقع این شأن مقام پیامبر است : خداوند در قرآن هیچ جا پیامبر را با اسم صدا نمی‌کند.

 صاحب تفسیر موضوعی کوثر در ادامه بحث مقام پیامبر این طورگفتند: پیامبر ما یک سلسله مشترکاتی با همه‌ی پیامبران دیگر دارد:

رسول است، حجت است، مصطفی و مجتبی است،کتاب دارد و از این قبیل.

 اما پیامبر همچنین چندین صفت دیگر دارد که منحصر به خود ایشان  است:

1ـ رسالتش جهانی است،

2ـ نمونه (اسوه)ای برای تمام جهانیان است،

3ـ خاتم انبیاء و مرسلین است،

4ـ برای همه انسان‌ها تا آخر زمان کامل است،

5ـ صاحب کوثر است،

6ـ شاهد همه عالم است،

7ـ صاحب مقام محمود است،

8ـ شق‌القمر کرده است،

9ـ شفاعت بی‌حد دارد،

10ـ خدا را دیده است، (معراج)،

11ـ صاحب اخلاقی بسی نیکو است،

12ـ رحمه للعالمین است،

و بسیاری اوصاف دیگر.

دکتر گواهی در ادامه در مورد آن دسته از صفات پیامبر که در طول خداوند قرار می گیرند هم نکات زیر را بیان داشتند:

1ـ موضوع کفر: در حالیکه موضوع کفر قاعدتا باید منحصر به خداوند باشد (چون شما به خداوند کافر می‌شوید)( ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ )

2ـ موضوع معصیت: (معصیت هم برای خدا است) (وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ)

3ـ موضوع دشمنی: کسانی که با خداوند یا با پیامبر دشمن هستند ( الَّذينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ)

4ـ موضوع شقاوت و تکذیب (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ / وَ قَعَدَ الَّذينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ)

5ـ عامل هدایت (هادی خداوند است)( هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى)

6ـ موضوع اتا کنندگی و نهی‌کنندگی و رویای صادقانه( وَ مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا / لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا )

اینها صفاتی است که پیامبر در آن با خدا مشترک است.

 دکتر گواهی در ادامه جلسه بیان داشت که دین چیست؟

1ـ دین دعوت است (پیامبر برای دعوت آمده است)( ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ)

2ـ دین پند و موعظه است. (خداوند به پیامبر می‌گوید تو باید به اینها یک پند بدهی) (قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ)

3ـ  دین بیان سخن نرم است و به پیامبر می‌گوید: نرم و ملایم حرف بزن، در جَدل هم صحبت نیکو کن (قولوا قَوْلًا لَيِّنًا / جادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ)

ایشان در ادامه بحث به این نکته پرداختند که دعوت پیامبر(ص) نه به خودشان و بلکه به سوی راه خدا (سَبيلِ رَبِّكَ) بوده است، چون که مقصد خداست.

سپس محتوای پیام را بیان نمودند که:

محتوای پیام/ قرآن است. خود قرآن می‌گوید این کتاب (قرآن) مبین است، شفا، نور، هدایت، رحمت و وسیله دیدار خداست. قرآن می‌گوید من قول ثقیل هستم، یعنی اینکه قرآن بزرگ‌ترین بار معنوی‌ای است که بر دوش عالم و آدم گذاشته است.

دکتر گواهی در انتهای سخنانشان در مورد مقام پیامبر به هدف از پیام پرداختند، اموری از قبیل :

1ـ تبشیر/ بشارت  دادن به بهشت،

2ـ تنذیر و تحذیر از محاسبه قیامت و عذاب اخروی،

3 ـ گسترش عدل و قسط،

4 ـ حفظ کرامت انسانی و برابری انسان‌ها،

5 ـ رفع ظلم و ستم،

6 ـ آزادی و تعالی انسان،

7 ـ تکامل انسان‌ها و پرستش خدای واحد،

8 ـ آگاهی بخشی به توده‌های مستضعف و غیره

 

                                                                                                           السلام علیکم و رحمه الله و برکاته