سخنرانی دکتر عبدالرحیم گواهی به مناسبت اربعین

بازدید : 924 - ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - اخبار مرکز پژوهش ادیان جهان
سخنرانی دکتر عبدالرحیم گواهی به مناسبت اربعین
دکترعبدالرحیم گواهی رئیس مرکز پژوهش ادیان جهان پنج شنبه شب به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) سخنرانی کردند.

دکترعبدالرحیم گواهی رئیس مرکز پژوهش ادیان جهان پنج شنبه شب به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) سخنرانی کردند.

دکتر گواهی در ابتدای سخنرانی خود به اهمیت بر مداومت خواندن قرآن با معنی توجه دادن و بیان کردند این مداومت باعث ایجاد ارتباط معنوی و فهم درست از قرآن کریم می‌شود

ایشان به تاریخچه اربعین اشاره کردند که: اربعین مخصوص امام حسین (ع) می‌باشد. و تنها اربعین در اسلام همانی هست که در قرآن آمده " واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً " یک چهل روزی که موسی به میقات پروردگار رفت و در واقع اربعین در عرفان هم از همین جا و این چهل روز که حضرت موسی نزد خدا بود آمده.     که ای صوفی شراب آنگه شود صاف   /   که در شیشه برآرد اربعینی

دکتر گواهی در ادامه گفت:  در مورد مُردن، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام چیزی بنام اربعین نداشتیم. تنها برای یک نفر آن هم بر حسب برخی منابع تاریخی هنگام برگشت اهل بیت از شام به مدینه و دفن سر مبارک حضرت کنار بدن ایشان و به سند صددرصدتاریخی آمدن جابر بن عبدالله انصاری به عنوان اولین زائر امام حسین (ع) بعد از چهل روز به حساب می آید. که از آن روز به بعد اگر شخصی در کربلا ئ آنجا باشد به زیارت امام می‌رود و اگر در جای دوری باشد زیارت نامه (اربعین) می‌خواند.

ایشان گفت: به نظر من از بهترین اعمال (در این روز) خواندن قرآن می‌باشد. بلکه از خواندن خود قرآن و دقت به تعداد تاکید قرآن بر خواندن نماز و تعداد تاکید بر خواندن قرآن می‌فهمم که خواندن قرآن واجب می‌باشد. و اینطور می‌توانیم بگوییم 17 رکعت نماز خواندن در طول روز کف ارتباط انسان با خداست و قرآن خواندن شاید سقفش باشد.چرا که مکالمه انسان با خدا، قرآن است.

رئیس مرکز پژوهش ادیان جهان در بخش دوم سخنرانی خود به ترجمه و تفسیر آیات 19 الی 24 سوره مبارکه سجده پرداخت و همگان را به دقت در مورد ظرافت‌های کلام خداوند متعال در این آیات که گاه در مقابل یکدیگر و گاه در کنار بکار گرفته شده مانند "  الَّذِينَ آمَنُوا " در مقابل " وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا "  و یا  "  الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ " در کنار  " الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ" و همچنین اوصاف رهبران یک امت از نظر قرآن  "  لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَ كَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ" دعوت کردند.