نشست تخصصی بزرگداشت مولانا

بازدید : 1179 - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - اخبار مرکز پژوهش ادیان جهان
نشست تخصصی بزرگداشت مولانا
نشست تخصصی بزرگداشت مولانا در تاریخ 14 مهرماه 97 در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد این نشست با حضور دو استاد برجسته، جناب آقای دکتر عبدالرحیم گواهی و جناب استاد منوچهر صدوقی سها در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد و شخصیت مولانا و برخی از شعرهای ایشان مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور دو استاد برجسته، جناب آقای دکتر عبدالرحیم گواهی و جناب استاد منوچهر صدوقی سها در سالن کنفرانس دانشگاه برگزار شد و شخصیت مولانا و برخی از شعرهای ایشان مورد بررسی قرار گرفت.

محورهای گفتگو در این نشست عبارت بودند از: زندگانی مولانا، اصول اندیشه های عرفانی مولانا و ویژگی های عرفانی آن، تاثیرات مولانا بر ادبیات عرفانی، سرچشمه های اندیشه ی مولانا، کتاب و سنت در اندیشه مولانا، مولانا و ابن عربی، ویژگی عرفانی اصیل از نگاه مولانا، انواع ولایت در عرفان اسلامی از نگاه مولانا

دکتر گواهی، به تلاش های علامه محمدتقی جعفری در معرفی و شرح اشعار مولانا اشاره کرد و افزود: واقع آن است که ایشان در تفسیر تفکر مولانا همت بسیاری کرد و ادبیات فکری ایشان را به درستی تفسیر نمود. شخصیت هایی مثل امام خمینی (ره) نیز از اشعار مولانا در کلام خود بهره می بردند. حتی ایشان در تفسیر سوره حمد، برخی توضیحات را متصل به اشعار مولانا می نمود و این نشان دهنده عضمت تفکر و اندیشه مولانا بوده است.

استاد صدوقی نیز به اهمیت شخصیت این شاعر بزرگ اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در برخی از روایت های تاریخی مشاهده می کنیم که علمای برجسته مسلمان، یک دوره تفقد در کتب مولانا را مساوی با فراگیری علم فلسفه می دانستند و برای درک بهتر مسائل عرفانی و فلسفی، فرد را ارجاع به اشعار مولانا می داده اند.

در این جلسه تخصصی، از شعری که در مورد صحنه کربلاست و به اشتباه به مولانا نسبت داده شده است نیز صحبت به میان آمد و اساتید حاضر در جلسه این نسبت را ناروا قلمداد کردند و مولانا را علاقمند به اهل بیت و حتی ایشان بر اساس مستندات موجود در اشعار مولانا، اثبات کردند که مولانا در واقع پیرو مکتب اهل بیت بوده است.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین درنشست به پایان رسید.

معرفی دکتر عبدالرحیم گواهی:

عبدالرحیم گواهی (متولد ۱۳۲۳ در تهران) استاد ادیان، عرفان و فلسفه می‌باشد و از جمله باسابقه‌ترین شاگردان علامه محمدتقی جعفری است. او دبیر کل سازمان همکاری منطقه‌ای "اکو" در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ و همچنین سفیر ایران در کشورهای ژاپن، سوئد، نروژ و فنلاند بوده است.

ایشان هم اکنون ریاست مرکز پژوهش ادیان جهان و مدیریت گروه آینده نگری فرهنگستان علوم را بر عهده دارد.

معرفی استاد منوچهر صدوقی سها:

منوچهر صدوقی سها (زاده ۱۳۲۷ تهران) نویسنده، پژوهشگر و حقوق‌دان ایرانی‌ست. او تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته حقوق تا مقطع لیسانس پی گرفت. بعد از آن تحصیلات خود را در حوزه علمیه تا مراحل عالی عرفان و فلسفه ادامه داد و هم‌اکنون علاوه بر وکالت دادگستری، در برخی از دانشگاه‌های کشور و همچنین مؤسسه حکمت و فلسفه به تدریس می‌پردازد. او داماد علامه محمدتقی جعفری است.