دکتر عبدالرحیم گواهی استاد ایرانی در دانشکده ی مطالعات کرواسی دانشگاه زاگرب

بازدید : 1031 - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - اخبار مرکز پژوهش ادیان جهان
دکتر عبدالرحیم گواهی استاد ایرانی در دانشکده ی مطالعات کرواسی دانشگاه زاگرب
دکتر عبدالرحیم گواهی استاد ایرانی در دانشکده ی مطالعات کرواسی دانشگاه زاگرب در جمع دانشجویان و اساتید به ایراد سخنرانی با عنوان "دیالوگ بین اسلام و مسیحیت و تاثیر آن بر صلح جهانی " پرداخت .

دکتر عبدالرحیم گواهی استاد ایرانی در دانشکده ی مطالعات کرواسی دانشگاه زاگرب در جمع دانشجویان و اساتید به ایراد سخنرانی با عنوان "دیالوگ بین اسلام و مسیحیت و تاثیر آن بر صلح جهانی  " پرداخت .

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا)در جریان سفر دکتر  گواهی  ، استاد ادیان و رییس مرکز پژوهش ادیان جهان به کرواسی روز دوشنبه 28 آذر ماه اولین سخنرانی خود با عنوان "دیالوگ بین اسلام و مسیحیت و تاثیر آن بر صلح جهانی" را در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده ی مطالعات کرواسی دانشگاه زاگرب ایراد نمود .

او در این برنامه به اجمال، مقاله ی 9  صفحه ای خود به زبان انگلیسی را ارائه کرد و در آن به پیشینه ی تاریخی و روند تعامل بین اسلام و مسیحیت پرداخت و بیان داشت که چگونه میتوان با یک رویکرد تساهلی به نتایج ماندگار دست یافت تا هر دو دین از آن منتفع گردند.

عبدالرحیم گواهی در کرواسی+عکس

در ادامه به موضع قرآن کریم در قبال سنت مسیحیت و حضرت عیسی (ع) اشاره نمود و این که سنت اسلام اعتقاد به پیامبران قبل و کتب آن ها را از واجبات مسلمان بودن می داند و در ادامه به گسترش دو دین جهانی اسلام و  مسیحیت در پنج قاره جهان پرداخته و به شمار پیروان آن ها اشاره کرد و به ضرورت گفتگوی بین آنها بر اساس آموزه های ناب  موسسین این ادیان تاکید کرد.

درپایان دانشجویان و اساتید به طرح سوال های خود که مربوط به بحث ارائه شده بود، پرداختند و پاسخ هایی ارائه شد .
 

دیدار دکتر گواهی با مفتی اعظم کرواسی 
این استاد ایرانی با حضور در مرکز اسلامی زاگرب با آقای شفکو عمر باشیچ، مفتی اعظم کرواسی نیز دیدار و ملاقات نمود .

روز دوشنبه 28 آذر ماه دکتر گواهی به همراه سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در زاگرب با حضور در مرکزاسلامی زاگرب با مفتی اعظم مسلمانان دیدار وملاقات نمود .

در این دیدار شفکو عمر باشیچ ضمن اظهار خرسندی و خوش آمدگویی گفت علی رغم کوچک بودن مرکز اسلامی ،جامعه ی اسلامی کرواسی دارای قدرت بوده و تعداد مسلمانان کرواسی را 60000 نفر و گستره ی توزیع آن ها را ازجنوب شرق تا شمال شرق کرواسی اعلام داشت وافزود  مرکز اسلامی کرواسی سازمان یافته  و  پاسخ گوی مشکلات و مسایل تمامی مسلمانان در سراسر کرواسی می باشد .

وی سپس بیان حضور تاریخی مسلمانان در کرواسی پس از ترک های عثمانی را مردود دانسته و آن را به زمان بسیار طولانی قبل تر از آن ارجاع داد و عنوان نمود که شواهد تاریخی حکایت از آن دارند که مسلمانان کرواسی اقوام مهاجری از ایران کهن از حواشی دریای سیاه می باشند .

وی سپس به حضورحدود 100  مدرس مسلمان  در مراکز آموزشی سراسر کرواسی اشاره نمود و مشکل مسلمانان کرواسی رامرتبط  با حاکمیت 55 ساله ی کمونیزم در منطقه دانست و بیان داشت اگرچه مسلمانان به دین علاقمند بودند ،اما از آن فاصله گرفتند ،که  همواره برای این نزدیکی کار کرده و ادامه خواهیم داد  واکنون شاهد  اقبال دوباره مسلمانان به دین اسلام هستیم .

ارتباط مسلمانان کرواسی با دولت این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بهتر و موفقیت آمیز تر است ، در سال 1906 میلادی ، در زمان حکومت اتریش – مجار ،در این منطقه ، که مسلمانان دارای استقلال بودند، اسلام دین رسمی شناخته شد .اکنون دولت کرواسی حقوق امامان مساجد را پرداخت و تسهیلات لازم برای آموزش دروس دینی در مدارس کرواسی را برای دانش آموزان مسلمان فراهم نموده است .دولت کرواسی همچنین دسترسی مسلمانان به رسانه های جمعی این کشور برای معرفی خود و شعائر اسلامی را تسهیل نموده و اخبار مربوط به آن ها را پوشش می دهد.از دیگر تفاوت های مسلمان کرواسی با هم کیشان اروپایی خود این است که آن ها اجازه دارند ،مساجدی با مناره به هر تعداد که بخواهند ،بنا کنند ،امتیازی که مسلمانان دیگر کشورهای اروپایی از ان محروم هستند  . تعداد دانش اموزان مسلمان کرواسی که تحت آموزش دینی مراکز اسلامی هستند، حدود 5000 نفر می باشند و دولت حق دخالت در امور اسلامی را ندارد .فعالیت های مراکز اسلامی ،اقامه ی نماز جمعه و جماعت ،اموزش معارف اسلامی و قران مجید است ، روز های شنبه و یکشنبه نیز درس های اسلامی ارائه می نمایند ،انتشار کتاب،برگزاری سمینار و سمپوزیوم،مسابقات قرانی و ... از دیگر فعالیت های مرکز اسلامی می باشد که در این خصوص سفارت و رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در زاگرب همکاری های لازم را همواره داشته اند . پاسخ به مسایل شرعی،انجام عقد ازدواج  و تدفین مسلمانان از دیگر فعالیت های مرکز اسلامی به شمار می آید . مفتی اعظم کرواسی ،جامعه ی اسلامی این کشور را از موفق ترین ها در اروپا دانسته وآن را تنها مرکز اروپایی می داند که دولت این کشور عقد شرعی آن را قانونی دانسته است .

وی گفت  مسلمانان اروپا شرایط سختی دارند، آن ها را محدود شده و گونه ای فرهنگی می دانند که جایگاه دینی و مذهبی ندارند و از حقوق خود محروم هستند و نمی توانند خلاقیت داشته باشند و ساخت مساجد برای ان ها تنها در چارچوب توافق کشوری عملی می گردد.

در ادامه دکتر گواهی به آمار قتل مسلمانان ترک تبار در سال های اخیر در کشور آلمان از سوی افراطی ها اشاره نمود. مفتی کرواسی ضمن تایید گفته ایشان افزود: برخی رهبران اروپایی ،از دشمنانان اصلی اسلام هستند و فرقی با گروه های افراطی ندارند و به گونه ای این فشارها را بر مسلمانان وارد می نمایند تا دست از دین خود بردارند و اروپایی شوند . بخشی از این مشکلات به خود مسلمانان باز می گردد. شاهد آن هستیم که مسلمانان اروپا را در  در اماکن خاصی قرار داده اند که خود نوعی نژاد پرستی است و اجازه ی حضور مسلمانان در جامعه  برای تنیده شدن در آن را نمی دهند . 

عبدالرحیم گواهی در کرواسی+عکس  

اگر تاریخ را بررسی کنیم در می یابیم اگر خدمات ایرانی ها به اسلام نبود ،این دین از نظر فرهنگی و زبانی چنین غنایی پیدا نمی کرد و اگر ایران در این راه  تلاش نمی کرد ،امروز مسلمانان را جماعتی  عقب افتاده و صحرا نشین نشان میدادند .ایرانی ها ادبیات و فرهنگ اسلام را پربار کردند . متاسفانه نرخ موالید بین مسلمانان پایین است.مسلمانان در اتریش به دلیل فرهنگ خود ،فرزندان زیادی دارند.در غرب انجمن هایی وجود دارند که مسلمانان را ترغیب می نمایند تا فرزندان کمتری داشته باشند و آن ها را به سبک زندگی غربی دعوت می نمایند که خود مشکلی برای مسلمانان نسل دوم به وجود آورده است. این طرز تفکر که با جمعیت زیاد می توان با غرب مبارزه نمود ،اشتباه است ،لااقل در اروپا این چنین است ،در آفریقا شاید پاسخگوباشد . باید جایگاه مسلمانان را بالا برد.

 
پس از اتمام  جلسه، مدعوین ایرانی در معیت مفتی کرواسی از بخش های مختلف  و کلاس های مدرسه مرکز اسلامی دیدار نمودند و با دانش اموزان و مدرسین آن به صحبت پرداختند .

برچسب ها

هیچ برچسبی مرتبط با این خبر وجود ندارد