نقش تحکیم‌بخش مسلمانان ایران و چین در روابط 2 کشور

بازدید : 879 - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - اخبار ادیان جهان
نقش تحکیم‌بخش مسلمانان ایران و چین در روابط 2 کشور
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: مسلمانان چین می توانند نقش موثر و سازنده ای برای تحکیم روابط دو کشور ایفا کنند هم چنانکه نقش مسلمانان چین و کشورهای اسلامی در پروژه یک جاده یک کمربند پیشنهادی رئیس جمهور محترم چین، بسیار حایز اهمیت است.

به گزارش ادیان نیوز، 'علی اصغر خاجی' روز دوشنبه در آیین بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پکن با حضور حمعی از مسلمانان و علاقه مندان چینی به انقلاب اسلامی افزود: ما در عرصه های فرهنگی نیز باید سطح روابط را گسترش دهیم ارتباط 'مردم به مردم' بین دو کشور باید هر چه بیشتر افزایش یابد.

او گفت: ایران در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایجاد روابط سازنده با سایر کشورها پایبند بوده است در این میان روابط ایران و چین از ویژگی های خاص خود برخوردار است.

سفیر ایران در چین افزود: روابط ایران و چین بر تاریخ کهن ارتباطات تمدنی چند هزار ساله، بر اشتراکات فرهنگی و بر رویکردهای انقلابی و عدالت جویانه 2 کشور در دوران معاصر استوار است.

وی با اشاره به اینکه ایران و چین در 39 سال گذشته سعی کرده اند دوستان صادق و قابل اعتماد یکدیگر باشند گفت: افزایش پر شتاب حجم مبادلات اقتصادی طی دهه اخیر، ایجاد مکانیسم های گفتگو و هم اندیشی در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، رسانه ای، افزایش کمی و کیفی هیات های رسمی و غیر رسمی مبادله شده بین دو کشور، ابراز تمایل دو کشور به توسعه سرمایه گذاری های دو جانبه، گواه روابط مستحکم دو کشور است. 

خاجی گفت: ما برای موضوع گردشگری بین دو کشور اهمیت زیاد قایل هستیم، چین هم اکنون به یکی از کشورهای بزرگ در زمینه اعزام و پذیرش گردشگر تبدیل شده است ایران می تواند در پروژه جاده ابریشم ،هم برای جذب سرمایه و بهبود زیر ساخت های گردشگری خود و هم در زمینه جذب گردشگران چینی، فعالانه با چین مشارکت کند.

وی گفت: ما معتقدیم ملت های آسیایی، با فرهنگ و تمدن غنی خود می توانند پیام اور صلح و دوستی، تعامل و همکاری بین ملتهای جهان باشند قطعا فرهنگ ایران اسلامی و فرهنگ چینی دو پایه مستحکم فرهنگ ها و گفتگوی های فرهنگی اسیا هستند.

او گفت: انقلابی که در سال 1357 همچون نهالی نو پا، با دستان توانمند مردم ایران غرس گردید اکنون پس از 39 سال به درختی تنومند تبدیل شده، ریشه های مستحکم دوانده و در مقابل تند باد حوادث ایستادگی و پایداری نموده و به تکیه گاه و نقطه امید مستضعفان و مظلومان جهان تبدیل شده است.

وی گفت: تمام افتخار جمهوری اسلامی آن است که این نظام برخاسته از مردم است بر مردم تکیه دارد در دلهای مردم جای دارد و در جهان نیز، توده های مردم و نخبگان بشر دوست و عدالت خواه، از آن حمایت می کنند.

سفیر ایران در چین افزود: دشمنان انقلاب اسلامی از همان روزهای آغاز استقرار این نظام، توطئه های پیچیده ای علیه آن طراحی و اجرا کردند و از روز نخست با تحریم، ترور، کودتا، جنگ، تجزیه، فشار اقتصادی و سیاسی از سوی دولت های استکباری غرب مواجه بوده است اما در 39 سال گذشته با مقاومت و پایداری و تکیه بر مردم، از این برهه های پر مخاطره عبور کرده است.

خاجی با اشاره به اینکه سال گذشته از سال های پر افتخار برای نظام اسلامی ایران بود افزود: شکست داعش در عراق و سوریه از مهمترین موفقیت های این سال بود همه می دانیم حمایت لجستیک و تامین مالی و آموزشی این غده عفونی در بدن جهان اسلام را کدام دولت ها انجام می دادند.

او گفت: رئیس جمهور کنونی آمریکا در سخنرانی های انتخاباتی خود با انتقاد از دولت وقت آمریکا تصریح کرد داعش را آمریکا به وجود اورده است وزیر خارجه وقت امریکا نیز در خاطرات خود بر اینکه داعش را انها بوجود اورده اند اذعان کرده است.

خاجی افزود: هدف آنها تجزیه کشورهای خاور میانه، ایجاد جنگ مذهبی در جهان اسلام و ایجاد منطقه ای پر آشوب و جنگ زده در غرب آسیا بود تا فروش سلاح هایشان استمرار داشته باشد.
وی افزود: ایدئولوژی داعش که مبتنی بر برداشت های نادرست و افراطی از اسلام بود بگونه ای طراحی و معرفی شد که عناصر خشونت طلب را از اقصی نقاط جهان جذب کند. 

او گفت: داعش پایگاهی برای خشونت طلبان بود و با حمایت هایی که از سوی بعضی دولت ها دریافت کرد دارای سرزمین نیز شد و بنام اسلام، فجیع ترین جنایات را مرتکب گردید.

به گفته وی خوشبختانه تعدادی از کشورها به خطر این گروهک آگاه شدند و با تلاش زیاد نیروهای مردمی در سوریه و عراق و با مجاهدت نیروهایی که از ایران داوطلبانه اعزام شدند و با هم پیمانی استراتژیک چند کشور، سرزمین های عراق و سوریه از لوث وجود این نیروهای افراطی پاک گردید.
خاجی افزود: این موفقیت، پیروزی بزرگی برای انقلاب اسلامی محسوب می شود تا جهانیان از رویکردهای جامعه ساز و انسان ساز و توسعه گرای اسلام راستین آگاه شوند و حساب اسلام ناب محمدی را از گروهک های به ظاهر اسلامی ساخته و پرداخته دولت های استکباری جدا سازند.

او موفقیت مهم دیگر نظام اسلامی در سال گذشته را برگزاری دو انتخابات سراسری شوراها و ریاست جمهوری در کشور عنوان کرد و گفت: مشارکت حداکثری مردم که نزدیک 75 درصد واجدان شرایط در پای صندوق های رای حاضر شدند نشان آشکار پویایی نظام اسلامی در سی و نهمین سال استقرار بود.

او گفت: همیشه در این 39 سال، میزان مشارکت مردمی در نظام جمهوری اسلامی از بسیاری از کشورهای دمکراتیک غربی بالاتر بوده است. 

خاجی افزود: دشمن در سال های اخیر تلاش زیادی کرده است سرنوشتی شبیه سوریه و عراق و یا لیبی برای ایران رقم بزند فقط حضور مردم و حمایت مردم و هوشیاری رهبری، مانع از تحقق برنامه های آنان شده است.

او گفت: ایران در سال 2015 پس از مذاکرات طولانی چند ساله، موافقت نامه مهم هسته ای با 6 کشور جهان امضا کرد اما متاسفانه آمریکا از انجام تعهدات خود سر باز می زند این موافقت نامه، ماهیت و خوی استکباری آنها را به جهانیان نیز نشان داد تا بدانند آمریکا تا چه حد غیر اعتماد است و نمی تواند در نظام بین الملل طرف گفتگوهای عادلانه و صلح جویانه قرار گیرد. 

خاجی افزود: ایران همواره بر غیر نظامی بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده بود و این موافقت نامه برای گرفتن هر گونه بهانه از بعضی دولتها که ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کردند و با این اتهام تصییقات زیادی برای ایران ایجاد کرده بودند امضا شد. 

او گفت: متاسفانه اکنون که دو سال از امضای موافقت نامه سپری شده معلوم شده است یک کشور خاص استکباری، هیچ تمایلی به انجام تعهدات خود ندارد و با بهانه تراشی های جدید، سعی بر ادامه دشمنی با ملت ایران دارد.

خاجی گفت: ما از این رفتار آمریکا تعجب نمی کنیم ما هیچگاه به امریکا اعتماد نداشته ایم ما می دانیم با انقلاب اسلامی در ایران ضربه محکمی بر امریکا وارد شد قبل از انقلاب 50 هزار آمریکایی در ایران حضور داشتند و امور کشور، مستقیم یا غیر مستقیم در دست انها بود.

او ادامه داد: با پیروزی انقلاب، آمریکایی ها از ایران اخراج شدند.با پیروزی انقلاب اسلامی تئوری های لیبرال دمکراسی انها در جهان اسلام با چالش مواجه شد، با پیروزی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی کم کم از آرزوی حاکمیت نیل تا فرات مایوس شد و اکنون در گنبد اهنین و دیوارهای لرزان محصور شده است.

سفیر ایران در چین در ادامه به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی رشد و شکوفایی ملت ایران با تکیه بر استعداد ها و ظرفیت های درونی خود اغاز شد.
او گفت: ایران در آینده نیز با اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی و تعامل سازنده با جهان، ظرفیت های درونی خود را بروز خواهد داد و اشکار خواهد کرد و امیدواریم مسیر پیشرفت و ترقی را با شتاب بیشتر، همراه با پیش رفت و توسعه سایر ملت ها، طی نماییم.

آیین بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امروز دوشنبه با حضور حمعی از مسلمانان و علاقه مندان چینی به انقلاب اسلامی و با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

منبع: ایرنا

برچسب ها

هیچ برچسبی مرتبط با این خبر وجود ندارد