لطفا صبر کنید ...
نظر شما چیست؟

نام (اختیاری)

پست الکترونیک

نظر شما

  

مشروح پرسش و پاسخ مشروح پرسش و پاسخ

پرسش 376

461. سوال 461: اخیرا آقای قرائتی با استناد به آیه آخر سوره فتح بیان داشتهاند کسانی که فقط رکوع و سجود بهجا میآورند (نماز میخوانند)، اما اشداء علی الکفار نیستند و مرگ بر آمریکا نمیگویند نیمی از ایمانشان ناقص است. لطفا در این مورد اظهار نظر بفرمایید


پاسخ

پاسخ 461:

در رابطه با سوال این دوست عزیز که بحمدالله خودشان نیز از شاگردان جلسه تفسیر قرآن مرکز پژوهش ادیان جهان نیز می­باشند مطالب زیر را به اختصار به عرض می­رسانیم.

1- جناب حجت الاسلام قرائتی فردی زحمتکش، نسبتاً با مطالعه، و تا حدود زیادی با اخلاص می­باشند که خود بنده به دلیل اشتغال ایشان به امر ترویج قرآن و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام به ایشان علاقه و ارادت دارم.

2- لیکن این را هم نباید فراموش کنیم که انسان هر چه بزرگتر باشد اشتباهش هم بزرگتر خواهد بود و لذا افرادی که در مقام معلم و مدرس و هدایت جامعه هستند باید بیشتر مراقب حرف زدن خود باشند تا بیخودی بهانه به دست کسی ندهند.

3- به نظر اینجانب -والله اعلم- این سخن اخیر ایشان که مرگ بر امریکا گفتن را به اسلام و قرآن چسبانده­اند و آن را مصداق یا تفسیر آیه مبارکه: «محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنهم» (فتح(48)، آیه 29) تلقی فرموده­اند یقیناً از مصادیق بارز «تفسیر به رأی» است که خود ایشان مجازات یا جزای آن را بهتر از من و شما می­دانند. تازه مگر ما و شما و ایشان در قرآن نخوانده­ایم که: «وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْم»؟ (آل عمران (3)، آیه 7) ایشان کجا و مقام راسخون در علم کجا؟ مگر پیامبر بزرگوار اسلام نفرمودند که: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَه‏»؟(تصنیف غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، محقق مصطفی هدایتی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366).

4- ایراد دیگر بر این تعمیم غلط و عجولانه آن است که مگر کشور امریکا و مردم آن همگی کافر هستند که شعار مرگ بر امریکا بر همه آن­ها مصداق داشته باشد؟ و مگر چین و شوروی از امریکای مسیحی بهتر هستند که این شعار در مورد آن­ها صادق نباشد؟ به علاوه، مگر تنها معنای جهاد و مجاهده در «جاهِدِ الْكُفَّار» (توبه (9)، آیه 73) «مرگ بر .... » گفتن است و نوع دیگری از مقابله با ابرقدرت­ها متصوّر نیست؟

5- یادم می­آید یکی از مقامات ژاپن سال­ها پیش به من می­گفت که «مرگ بر امریکا»ی واقعی را ما می­گوییم که سالی متجاوز از 100 میلیارد دلار از جیب امریکا در می­آوریم و در جیب مردم خود می­گذاریم (آن وقت­ها تراز مبادله تجاری ژاپن با امریکا حدود 110 میلیارد به نفع ژاپن بود) نه شماها که سرتان را با یک مشت شعار توخالی گرم کرده­اند و از این بابت دارید سالی ده­ها میلیارد دلار ضرر می­دهید!

6- خدمت جناب آقای قرائتی عارضم که برادر عزیز! مگر نمی­دانید که یکی از عوارض زیادی حرف زدن همین حرف زیادی زدن­ها است؟ مگر خود شماها به اقسام ما یاد نداده­اید که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «خَیرُ الکلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَم یمِلَّ؛ بهترین سخن، آن است که قابل فهم و روشن و کوتاه باشد و خستگی نیاورد»؟ (نقدی، جعفر بن محمد، الأنوار العلویة و أسرار المرتضویة، المطبعة الحیدریة النجف، الطبعة الثانیة، 1381 ق، ص 489) یا این که: «کم گوی و گزیده گوی چون دُر»؟ (خمسه نظامی، لیلی و مجنون، بخش 9 در نصیحت فرزند خود محمد نظامی)

7- امیدوارم نفرمایید که آخر خود خدا هم در قرآن لعن و نفرین می­کند و «تَبَّتْ يَدَا أَبىِ لَهَبٍ وَ تَب» می­گوید (المسد (111)، آیه 1)، آخر آن خدای علیم و داناست و ما انسان­های «ظَلُومًا جَهُولا» (احزاب (33)، آیه 72)؛ میان ماه من تا ماه گردون .... راستی تا به حال هیچ یک از این سخن­ها را از دهان مبارک پیامبر(ص) و امیر مومنان(ع) و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین شنیده­اید؟

8- خدا رحمت کند پدر آقای دکتر حسین الهی قمشه­ای عارف فرهیخته­ را که اخیراً در جایی فرموده­اند ای کاش این مرگ بر این و آن­ها از میان ما رخت برمی­بست و به جای آن برای خلق خدا که «كُلُّهُمْ‏ عِيَالُ‏ اللَّه‏» هستند رحمت و مغفرت طلب می­کردیم (وسائل الشیعه، حر عاملی، محمد بن حسن، قم: موسسه آل البیت، ج 16، ص 345 باب 1720). برادر عزیزم! آقای قرائتی، او در این بحر تفکر کجاست و شما کجایید؟ آیا هرگز حاصل کار خود را با مولوی­ها و بایزیدها و بوسعیدها سنجیده­اید؟

9- به خاطر دارم زمانی از ژاپن آمدم و مستقیماً نزد آقای هاشمی رفسنجانی رفتم و گفتم لطفاً از امام بپرسید آیا این مرگ بر بازرگان گفتن­ها در نماز جمعه تکلیف شرعی است و همه ما باید بگوییم یا خیر؟ والّا این چه ظلمی است که بر این پیرمرد دین و سیاست و یار صادق امام و مصدّق روا می­داریم؟ هفته بعد که خطبه­ها را گوش می­کردم دیدم آقای هاشمی جلوی شعار مرگ بر بازرگان را گرفت و نگذاشت که مردم بگویند.

10- برادرم آقای قرائتی! حتما به خاطر دارید که قرآن می­فرماید: «وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَيرْعِلْمٍ» (انعام (6)، آیه 108). پس لطفاً بفرمایید این مرگ بر زید و عمرو و امثالهم را از کجای دین و فقه و شریعت آورده­اید؟

11- از آن گذشته، شما که به مردم مسلمان ایران حق میدهید و بلکه تکلیف می­کنید که مرگ بر امریکا بگویند، آیا به 350 میلیون جمعیت مسیحی امریکا هم حق می­دهید و تکلیف می­کنید که هر جا دور هم جمع شدند فریاد «مرگ بر ایران» برآورند؟ چطور است که «بائک تجر و بائهم لم تجر» (برگرفته از ضرب المثل «بائک تجر و بائی لم تجر؛ یعنی خون تو از خون من رنگین­تر است»، المسترشد فی امامه علی(ع) نوشته طبری، محمد بن جریر، قم: کوشانپور، چاپ اول، 1415، پاورقی ص 527)؟ برادرم، آخر وقتی می­گویید یک جوالدوز به مردم امریکا بزنیم حداقل بفرمایید یک سوزن هم به خودمان بزنیم ببینیم چه مزه­ای دارد.

12- جناب آقای قرائتی! حتماً به خاطر دارید که خداوند تبارک و تعالی در کلام الله مجید می­فرماید: «وَ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ عَلىَ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» (هرگز مباد که دشمنی با گروهی از مردم شما را به بی­عدالتی کشاند، به عدل رفتار کنید که این به تقوا نزدیکتر است) (سوره مائده (5)، آیه 8). بفرمایید این نمونه عدالتورزی امت اسلامی است که ما می­خواهیم در قالب فرهنگ انقلاب به جهان صادر کنیم؟ این نمونه سنت نبوی و سیره علوی است؟ کاش، اگر نه قرآن را، حداقل یک جو روابط و سیاست و حقوق بین الملل خوانده بودیم و از تبعات این حرکات ناشیانه در عرصه بینالمللی خبر داشتیم «فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي‏ الْأَبْصارِ»(حشر (59)، آیه 2).

13- خوب است جناب آقای قرائتی و دوستان و همفکرانشان بفرمایند ما در عرض این 40-30 سال، با طرح این شعارهای فریبنده، کجا را گرفتیم و کدام گره را از کار فروبسته خلق، مردم خودمان و منطقه و جهان اسلام و عالم و آدم، بازکردیم و کدام آرامش و رفاه و آسایش را به جامعه بازگرداندیم که هنوز هم دنبال تثبیت و تحکیم آن­ها هستیم؟

14- عزیزان! من آن چه شرط بلاغ است را به آقای قرائتی، و به طور غیر مستقیم به همه شما، گفتم و این شما و آقای قرائتی هستید که «خواه از سخنم پند گیرید و خواه ملال». مطلب را با مطلع این غزل شریف مولانا به پایان بریم که: «دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد/ به زیر آن درختی رو که او گل­های تر دارد» (مولوی، دیوان شمس، غزلیات، غزل شماره 563).

(عبدالرحیم گواهی- تاجیکستان- 03/05/96)

 

 

 




پاسخ دهنده : دکتر عبد الرحیم گواهی
بازدید : 51    نظرات درج شده :
برچسب های مرتبط :


درج نظر شما



نظرات درج شده

هیچ نظری در این بخش ثبت نشده است


کلیه حقوق متعلق است به مرکز پژوهش ادیان جهان
Copyright 2011-2012 World Religion Research Center All rights reserved
Designed & Powered by RedPineSoft
بازدید امروز : 135
بازدیـــــد کـل : 335402
خبــرنـامه مرکز پژوهش ادیان جهــان
ایمیل خود را وارد کنید و آن را به لیست خبرنامه اضافه و یا از آن حذف نمایید
عضویت در خبرنامه افزودن ایمیل به خبرنامه حذف ایمیل از خبرنامه